понеділок, 14 грудня 2020 р.

Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі

Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі


Інструкції

1. Ознайомитися з матеріалами до написання твору-опису у прикріпленому файлі.

2. Прочитати правило на сторінці 187 підручника.

3. У робочих зошитах написати твір-опис зовнішності людини, яка викликає у вас захоплення (улюбленого актора, спортсмена, письменника), обсягом орієнтовно 1,5 стор.

4. Роботи здати 22.12.2020 року.

 

Пам’ятка «Як працювати над твором за картиною»

1.    Поцікавтеся відомостями про художника.
2.    Прочитайте назву картини, що свідчить про задум художника, підкреслює, що він виокремлює в картині як головне.
3.    Уважно розгляньте картину, вдумайтеся в її зміст (що і з якою метою зображено).
4.    Уявіть, що було до зображеного художником моменту і що буде потім.
5.    Подумайте, хто буде адресатом вашого висловлювання, кого, в чому і як ви переконуватимете.
6.    Сформулюйте тему й основну думку твору, доберіть заголовок, який не збігається з назвою картини.
7.    Продумайте, які типи мовлення поєднуватимуться у вашому творі, котрий із них буде основним.
8.    Поміркуйте над композицією твору і складіть план.
9.    Додержуйте співмірності частин твору, зосереджуючи увагу на основному — змісті самої картини, а не на розмовах про неї.
10.    Задля повнішого і глибшого розкриття змісту картини доречно включити у твір елементи роздуму, оцінні судження.
11.    Напишіть чернетку твору; після перевірки і виправлень перепишіть роботу начисто.

Орієнтовний план твору-опису
І. Вступ, у якому сформульовано основну думку. Хто ця людина.
ІІ. Основна частина, де розкривається основна думка і складові опису.
1. Що із зовнішності найбільше впадає у вічі.
2. Зріст, постава.
3. Риси обличчя.
4. Одяг.
ІІІ. Кінцівка. Загальне враження (що подобається, а що, можливо, ні)

Зразки основної частини твору-опису зовнішності
Текст 1

Вона була середнього зросту, не худа, але струнка й тонка, як лозинка. Рівний, блискучий пробор розділяв її русяві, ледь хвилясті коси на дві половини, їхні м’які, шовковисті пасма обрамляли витончено окреслене обличчя з ніжними жіночими рисами, основну чарівність якого становили тонкі соболині брови й великі карі надзвичайно ласкаві очі. Вони дивилися так довірливо, так відкрито, ніби хотіли обійняти весь світ своїм теплим, глибоким поглядом (За М. Старицьким).
Текст 2
Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі й так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. Та це тільки здавалося. Мабуть, не було вже у світі нічого, що могло б здивувати діда Вараву. Вісімдесят третій йому пішов (За В. Нестайком).
Текст 3
Обличчя кругле з загостреним, але м’яким підборіддям. Губи чітко і гарно окреслені, яскраві, ледь припухлі. Ніс розширений донизу, але він не псує лагідних рис обличчя. Над темними бровами — чисте чоло, обрамлене м’яким, злегка закучерявленим темно-каштановим волоссям, що вибивається з-під чепурної білої шапочки (За Н. Лесняк).


Зразок твору-опису зовнішності



Опис за картиною М. Божія "Медсестра"


Приклад №1.

Михайло Михайлович Божій відомий як майстер портретного живопису, засобами якого намагається розкрити внутрішній світ людини, підкреслити багатство та значущість цього світу.

Одне зі своїх полотен Божій присвятив людині скромної, але дуже потрібної професії. Картина називається "Медсестра".

Художник написав свою героїню з великою симпатією і теплом. За допомогою світла по-особливому підкреслив її обличчя. Дівчину гарною не назвеш, але вона миловидна і приваблива.

Обличчя велике, із загостреним, але м'яким підборіддям. Рот чітко і красиво окреслений, вуста яскраво-червоні, ледь припухлі. Ніс великий, широкий донизу, але він не спотворює обличчя. Над темними бровами високий чистий лоб, облямований м'яким волоссям каштанового кольору, яке злегка кучерявиться.

Але найголовніше — це очі дівчини. Великі, карі, широко поставлені, вони надають обличчю натхненності, лагідності. Такі очі називають променистими. Вони світяться добром, у них відчувається внутрішня сила і якийсь затаєний смуток. Мабуть, нелегко медсестрі щодня стикатися з людським горем.

Відчуття лагідності та чистоти підсилює білий халат. Це не просто професійне вбрання. Халат пошитий незвичайно і зі смаком. Його м'які складки, особливо на широких рукавах, прихоплених манжетами, підкреслюють жіночість усієї постаті.

Дівчина стоїть, наче про щось розмірковуючи. Може, про те, як краще допомогти тяжкохворому. А може, це вже кінець зміни, але сестричка ще й досі подумки з тими, кому зараз зле.

Гарна, хороша медсестра. Її, мабуть, хворі дуже люблять.


Приклад №2.
       Перед нами портрет медсестри. Це — струнка, симпатична дівчина з напрочуд лагідним і милим обличчям. Її виглядом художник підкреслив людяність і благородство професії медика. Особливої чарівності образові дівчини надає ледь помітна усмішка.
      Медсестра стоїть у приміщенні лікарні. На картині видно зеленкувато-сизу панель стіни, біля неї — стілець та кімнатна рослина.
      Світло з невидимого вікна заливає постать жовтавим струменем, золотить волосся, підкреслює ніжний рум'янець на щоках, на свіжих повних устах. Біленький халат на тендітній дівочій постаті й такого ж кольору чепчик на голові у поєднанні із загальним добором фарб малюнка створюють радісний, бадьорий настрій, передають душевну чистоту й благородство зображеної людини.
      Цікаво, що вбрання героїні не відволікає нашої уваги від її обличчя. Навпаки, і одяг, і обрис рук у кишенях халата, і пружні плечі стрімко спрямовують наш погляд на блискучі усміхнені очі під стрільчастими бровами, на свіже ніжне обличчя.
      Вроду дівчини художник змалював з особливою любов'ю, та ми переконані, що його цікавить не врода сама по собі. Медсестра гарна не тільки обличчям, але й світлими думками і благородними вчинками. У неї чуйне і щире серце. Адже вона приносить людям добро. Ось у чому найвища краса змальованого образу!

Зауваги
♦ Уважно розглянь картину.
♦ Кого ти бачиш на ній? На фоні чого змальовано героїню? З яких деталей це видно?
♦ Спочатку передай загальне враження, яке викликає зовнішність людини.
♦ Це портрет індивідуальний, парний чи груповий?
♦ Які деталі портрета виписано найвиразніше? Що найбільше кидається у вічі (обличчя, одяг, постава тощо)?
♦ Опиши в загальних рисах одяг.
♦ Постарайся якомога детальніше змалювати обличчя, бо це — головна частина портрета. Використай для опису художні засоби.
♦ В описі підкреслюй, якими тонами, кольорами та мазками виділено ту чи іншу деталь портрета.
♦ У висновках вислови припущення, чому художник вибрав саме цю людину, що він хотів сказати глядачам.

Допоміжний матеріал
Обличчя
: бліде, довгасте, засмагле; з майже білими бровами; з ледь запалими щоками; з гострими вилицями; рожеволиця, смагляве.
Очі: блакитно-зеленаві; виразні; великі; втомлені; гарні; зеленкуваті; спокійно-серйозні; сумовито-чорні густі довгі вії; ледь примружені; опущені вії мінливо-зеленого кольору; темно-сірі; холодні; великі; веселі; сірі; вицвілі на сонці; добрі; звичайні; з грізною червонястою іскрою; карі із зеленавим блиском; напухлі під очима мішки; прозорі; пронизливі; ясні, як зорі.
Ніс: великий; довгий; картоплиною; короткий; кирпатий; м’ясистий; рівний.
Губи (вуста): знебарвлені; повні; рожеві; чітко й химерно окреслені; міцно стиснуті.
Волосся: голова в кучерях, як у золотому вінку; давно не стрижене; закручене кільцями; кучма поріділого, але ще буйного, закучерявленого сивого волосся.
Постава: висока; виструнчена; вузькоплеча; збита; кругленька; легка; міцна; мініатюрна; невисока; повненька; присадкувата; гнучка; струнка; ставна; сухорлява; тендітна; тоненька; яскрава.
Одяг: строгий; темно-сірих тонів; мереживні рукавички; однотонна; сірувато-темна сукня.

Бажаю успіхів у роботі!

Немає коментарів:

Дописати коментар